Piața de whisky indian este enormă, iar partea leului este, bineînțeles, a producătorilor locali, în condițiile unor taxe de import exorbitante.
Brandurile de whisky indian vând cam cât vinde Diageo într-un an la nivel global. Asta în condițiile în care nu este permisă reclama la alcool și există doar 65.000 de locații ce dețin licență pentru vânzarea alcoolului (un magazin la 18.000 de locuitori, cu 76% mai puțin decât media globală).
Piața a crescut cu 10% anual în ultimii ani, iar segmentul premium și prestige a crescut cu 20% în ultimii 10 ani și cu 23% în ultimii 3 ani. Single maltul reprezintă un segment mic dar cu o creștere viguroasă, mai ales pentru Amrut și Paul John.
Cum volumul este asigurat, focusul în următorii ani este pe calitate premium și vintage whisky.
Cel mai mare producător de single malt indian este Paul John. Cel mai mare producător de whisky este Amrut.
Paul John a ales coasta tropicală a Indiei, adică Goa. Single maltul de Goa este cel mai apreciat single malt indian. Aici maturarea este foarte mult ajutată de temperaturile extreme ce fac ca un butoi de malt să lucreze intensiv. Un whisky de 3 ani de Goa echivalează cu unul de 7 ani maturat în Scoția. Pierderea în volum în India este de aproximativ 8% pe an (angel’s share), dar se câștigă la calitate mult mai mult.
Paul John a fost înființată în 1992 de proprietarul ei Paul P. John, un vizionar și un pasionat în industria de alcool a Indiei. Distileria a fost construită având ca model (cum altfel?), distileriile scoțiene. Astăzi produce 3.000 de litri pe zi și folosește pentru maturare 99% butoaie ex-bourbon.
Ca recunoaștere, a primit distincția de Asian Distiller of the Year în 2015 și 2016.
Paul John folosește orz de șase rânduri crescut pe dealurile de la poalele Munților Himalaya, recoltat vara când este la maturitate deplină. Este dublu distilat în distilatoare pot still, iar new make spirit-ul este unul bogat și intens, nu unul fresh și fructat. Maturarea fiind una intensivă, culoarea este mult mai închisă față de un malt scoțian învechit în butoaie ex-bourbon.
Gama cuprinde single malt-uri îmbuteliate la minim 46% abv, fără filtrare la rece, și acoperă toate gusturile.
Billiance – un neafumat de 46%, Edited – ușor afumat, tot de 46%, Bold – afumat de 46%, două cask strength Classic neafumat și Peated select cask afumat, la 55,2% și respectiv 55,5%. Există în colecție și două single cask, Single Cask Unpeated și Single Cask Peated – 59,7% și 58,5%. Oloroso este singurul single malt finisat în butoaie Oloroso timp de 4 ani, după ce a fost maturat în butoaie ex-bourbon 3 ani.
Aceste malturi indiene sunt foarte diferite de cele clasice având un aport de arome exotice foarte profunde, aprope nenaturale, intense, cu finish-uri complexe. Un altfel de malt extrem de atractiv.
Dacă vrei să descoperi mai multe whisky-uri single malt din lume, aruncă o privire pe harta noastră.