Încă din 1850, existau peste 50.000 de branduri de whisky unice. Statistic vorbind, media actuală de apariție a unui brand nou de whisky este de unul pe zi. Din cele 50.000 de branduri, doar o mică parte se mai găsește însă pe rafturile magazinelor din lumea întreagă.

Înaintea apariției marketingului modern, whisky-ul era o băutură locală, vândută în vrac, prin mici canale comerciale către pub-uri, taverne și băcănii.

În zorii epocii whisky-ului, în secolul 18, în Scoția, familia Forbes domina producția de whisky și a înregistrat primele mărci de malț whisky și grain whisky din lume, devenind sinonime cu whisky-ul sub numele Ferintosh.

Începând cu anul 1840, scotch whisky s-a mutat către agenți și dealers și s-a vândut drept whisky regional din Highlands, Campbeltown și Islay. Undeva în aceeași perioadă, în Irlanda, au apărut branduri regionale din Cork, Dublin sau Drogheta, cum ar fi Jameson. În America, după Războiul Civil, brandurile au explodat.

Cererea și producția fac un salt imens și transformă whisky-ul în băutura spirtoasă dominantă în emisfera vestică, detronând romul. Pentru protecția acestui business înfloritor, apar primele legiferări privind mărcile înregistrate.

Analizând evoluția brandingului în ultimii 150 de ani, remarcăm:

Un impresionant procent de 95% din numele brandurilor de whisky au originea în Scoția și Statele Unite. Încă de la început termenul ”Old” a fost cel mai popular prefix de brand întâlnit, într-o proporție de 4 la 1.

În Scoția, single malturile erau denumite în majoritate după caracteristicile geografice din vecinătatea distileriilor și în limba galică veche, ”Glen” fiind cel mai des folosit (GLENFIDDICH-VALEA CERBULUI).

Blendurile au luat preluat și numele proprietarilor, cum ar fi: Grant, Walker, Teacher, Chivas, Ballantine, în Scoția. Iar pentru bourbon, în America, Beam, Heavenhill sau Brown.

Localitățile de baștină, simboluri importante local (Royal) și fauna zonală au inspirit de asemenea nume de whisky (Redbreast).

Investițiile tot mai mari au consolidat în conștiință consumatorului valori cum ar fi încrederea, calitatea, statutul, loialitatea pentru brand și placerea consumului.

În spatele unui brand puternic trebuie să stea însă respectul pentru client și consecvența.

 

Foto: Wicked Bar

Foto: Wicked Bar

 

Sláinte!

SHARE