Dacă ai început să iei whisky în serios înseamnă că ești băutor de single malt. Ești deja familiarizat cu denumiri ca “newmake”, ”hogshead”, ”terroir”, Islay sau Speyside. Acum au apărut concepte noi aplicate unor cuvinte vechi pentru a desăvârși această nobilă băutură.

DARK – Acum 20-30 de ani, acest cuvânt (întunecat) avea conotații negative ducând cu gândul la partea întunecată a forței (Star Wars). La single malt este dimpotrivă. Adevărat sau fals, un whisky mai închis la culoare este mult mai atractiv și dorit. Gustăm și cu ochii și astfel ne este indusă o vârstă mai mare a maltului sau/și o maturare ex-sherry.

Acest cuvânt este și o unealtă de marketing, multe etichete conținând cuvântul ”dark”. Aici poate interveni câteodată partea întunecată a forței atunci când unele distilerii optează pentru colorarea in exces cu E150-caramel a unor single malturi Non Age Statement și apoi vânzarea la un preț mai mare. Sau eventual o maturare de 5 minute într-un butoi fourth-fill de Pedro Ximenez și colorat artificial pentru a fi poziționat premium.

Photo credit: olivemagazine.com

 

ENGAGEMENT – bineînțeles, în sensul de angajament și nu logodnă. Ani în urmă, cumpărai o sticlă și dacă iți plăcea mai luai una. Dar asta era prin 2005. Acum se presupune că te afiliezi unui brand, devii loial iar brandurile fac tot posibilul să te păstreze în curtea lor. Acum nu sunt doar Brand Ambasadori, sunt și Brand Advocates, Brand Champions si mai ales Brand Influencers. Se cheltuie mulți bani pe apartenența ta la brand și ca mesajele să ajungă la tine. Nu mai este doar despre lichidul din sticlă, ci și despre povestea pe care orice sticlă o spune. Marketingul nu mai este despre afișe și reclame în ziare, este despre site-uri, aplicații pe smart -phone, hashtaguri, like și subscribe.

OAK – Acest cuvânt reprezintă un pilon în marketingul de whisky, în special single malt. Sigur ai auzit de American Oak și European Oak și știi care este Quercus Alba și care Quercus Robur. Cum rețeta pentru whisky este simplă și fixă: apă ,malț și drojdie, butoiul rămâne cel mai mult de exploatat pentru popularizarea single malturilor. Îl găsim pe mai toate etichetele.

Care este diferență între “oak”și “wood”? Niciuna. Oak este noul wood. Mai exotic, mai artizanal, mai sofisticat.

 

 

Photo credit: whiskyrant.com

 

EXTRA – Ați înțeles ideea. More a devenit extra, iar finisarea a devenit extra-maturare.

TRANSPARENCY – Acum 30 de ani, singurele informații pe etichetele de whisky erau vârsta și tăria alcoolică (% abv). Odată cu explozia categoriei de single malt, a crescut și setea de informații a consumatorilor. Acum sunt dezvăluite natura butoaielor și sursa lor, uneori și mărimea butoaielor (hogshead sau butt), câte sticle au fost îmbuteliate în sarja respectivă sau dacă distilatul a fost filtrat la rece sau colorat.

Nivelul de transparență și-l alege fiecare brand. Se naște natural întrebarea “și ce doresc să ascundă?”. De obicei nu ascund nimic, doar că maximizează atuurile specifice fiecărei distilerii și doar ignoră unele lacune.

Cei care exploatează cel mai bine această sete informațională sunt îmbuteliatorii independenți. Dar și pretențiile față de ei sunt mai mari.

Până data viitoare să beți bun și atenți la detalii!

Sláinte!

 

Sursa: Whisky and Wisdom

SHARE