Intrarea într-o nouă decadă propune perspective interesante în industria efervescentă a whisky-ului. În acest sens, parte a echipei revistei Whisky Magazine a încercat să prezinte noutățile pentru anii ce urmează.
Gavin D Smith, jurnalist și fin cunoscător al whisky-ului, este de părere că în materie de inovare, foarte mulți se vor îndrepta către “destructurarea” procesului de producție cu o nouă viziune proaspătă asupra lucrurilor de bază. În prim-plan va fi fermentarea și astfel se va lucra intens la DROJDIE. Dacă până acum se punea accentul pe productivitatea diferitelor amestecuri de drojdii, noul val de microdistilerii a adus în vizor contribuția drojdiilor în materie de profil aromatic, pe care îl aduce fermentarea în new make spirit și, mai tarziu, în whisky.
O altă variabilă în producția whisky-ului ce se află sub lupă este CEREALA din care se face whisky-ul. După aproape 100 de ani, în 2019, în Scotia s-a distilat whisky din ovăz. Totodată, distilerii consacrate de orz malțat au produs cantități importante de whisky din secară. În aceeași temă și clone de orz cu productivitate depășită au intrat din nou în atenția distileriilor prin profilul aromatic diferit.
Aspecte pozitive regăsim și în materie de legislație, maturarea în butoaie de tequila fiind acceptată anul trecut.
Poate cea mai controversată inovație a fost lansarea de whisky ‘pods’ sau whisky la pastilă, produs similar pernuțelor de șampon de călătorie.
Christopher Coates, editor Whisky Magazine, este de părere că din ce în ce mai multe distilerii și companii se vor îndrepta spre sustenabilitate și vor acorda credit din ce în ce mai mare unei industrii “verzi” a whisky-ului. Eficiența, recuperarea de căldură, impactul asupra mediului și comunității vor fi vârfurile de lance în comunicare pentru corporații și distilerii de orice mărime.
O altă temă în mare dezvoltare va fi și specializarea magazinelor de whisky și transformarea graduală către magazine “boutique”, atât în travel retail cât și în tradițional. Aici piața asiatică a dat startul și lumea pare să urmează trendul.
Inovația în materie de maturări va continua să ne surprindă în 2020 în diferite butoaie de stejar folosite pentru băuturi premium, cum ar fi șampania, vinuri de top și cognac. Și butoaiele de “chestnut oak”(stejar – castan) au fost introduse în uz, maturând acum whisky-ul.
Chris Middleton, membru The Scotch Malt Whisky Society încă din anul 2010, a analizat aspectele comerciale și fiscale și a constatat că piața este extrem de sensibilă la capitolul legislatie, taxe și tarife comerciale. Cele două mari producatoare de whisky, Scoția și America, cu aproape 75% din producția globală, se confruntă cu mari provocări în materie fiscală, cu adevarate războaie comerciale între Europa și America. Sentimentul de incertitudine crește și din cauza Brexitului, o despărțire cu consecințe greu de anticipat. Cu toate acestea, consumul de whisky va prezenta o creștere la nivel global. Această creștere va veni și cu prețuri crescute în cazul anumitor piețe.
În materie de trenduri pozitive ar fi creșterea pe consumul de whisky premium pentru toate tipurile de consumator, cât și pe segmentul feminin. Aproximativ 5 procente este cresterea estimată pentru următorii ani. Specialiștii prevăd însă și o criză, fapt ce temperază entuziasmul în cazul majorității brandurilor.
Ca și concluzii, pe viitor, putem preconiza diversificarea din ce în ce mai mare în materie de single malt-uri, cu mult mai multe etichete premium, creșteri de preț de aproximativ 10% pentru România și profiluri aromatice non-conformiste.
Odată cu lansarea primului single malt românesc de către Alexandrion Group, anul 2020 va fi un an de referință pentru lumea whisky-ului. Toamna acestui an va reprezenta începutul unei istorii frumoase și lungi pentru piața de whisky din România și pentru consumatorii acestei băuturi de elită.
Sláinte