Un nou set de reguli privind etichetarea whisky-urilor japoneze este propus de către Japan Spirits and Liquer Makers Association (JSLMA), pentru a denumi mai transparent și exact whisky-ul japonez.

După aproape 100 de ani de producție și ultimii 20 de ani de explozie a whisky-ului japonez, imaginea sa este mai controversata ca oricând. Boom-ul whisky-ului japonez pe piețele internaționale a adus o scumpire mult prea exagerată, o dispariție a vârstelor pe etichetă și o creștere a numărului de  mărci de whisky japonez obscure, crescute ca ciupercile după ploaie.

Faima whisky-ului japonez începe să scadă, mai ales dacă ne raportăm la propriul success anterior.

Membrii JSLMA, printre care marii jucători ca Nikka și Suntory, vor să readucă strălucirea distilatului din țara Soarelui Răsare prin noul set de reguli pentru o mai mare transparență și identitate pentru whisky-ul japonez.

Photo credit: svcollective.com

Photo credit: svcollective.com

Noile reguli, care sunt propuse să intre în vigoare de la 31 martie 2024, sunt următoarele:

-Ingredientele folosite trebuie să conțină cereale malțate dar pot fi adăugate și alte cereale

-Apa folosită trebuie extrasă din Japonia

-Zaharificarea, fermentarea și distilarea trebuie să fie realizate într-o distilerie din Japonia

-Alcoolul obținut din distilare să fie cu o tărie mai mica de 95% abv

-Distilatul trebuie să fie maturat în Japonia, în butoaie de lemn, cel puțin 3 ani, capacitatea butoiului să fie sub 700 litri

-Îmbutelierea trebuie să aibă loc în Japonia cu un abv minim de 40%

-Folosirea caramelului (e150 a) este permisă

Ce concluzii se desprind din aceasta declarație de intenție? Prima este că doar membrii asociației vor implementa aceste reguli și asta după 3 ani în care vor epuiza stocurile actuale. Nu are putere de lege încă .Poate marile forțe vor face lobby să devină și lege.

Ultima observație ar fi că se deschide calea folosirii și a altor butoaie pe lângă cele de stejar, cum este legiferat în celelalte țări.

Photo credit: laptrinhx.com

Photo credit: laptrinhx.com

 

Unii vor aduce modificări compoziției blendurilor lor, fără a mai introduce whisky din alte țări, în timp ce alții vor scrie pe etichetă doar “whisky” în timp ce alții poate vor înceta producția.

Cei ce se situează de partea cealaltă a baricadei, reclamă tradiția și calitățile extraordinare de blenderi ale japonezilor și vor adăugarea denumirii de “world whisky” pentru a oferi consumatorului o paletă cât mai largă de gusturi și arome din toată lumea.

Toți cad de acord că se impune o mai mare transparență pe etichetele de whisky, astfel clientul având posibilitatea de a alege în cunoștință de cauză.

Aceste demers este doar primul pas și să speram că nu rămâne și ultimul.

Până data viitoare,

Sláinte sau Kanpai!

SHARE